T WORDT ALTIED WEL WEER LICHT
CD met improvisatie op liedjes van Ede Staal op Groninger kerkorgels.
De opbrengst van de cd komt ten goede van de stichting oude Groninger kerken. Intussen zijn er al een kleine 1000 cd's verkocht. Er is nog een kleine voorraad beschikbaar. Improvisaties op de orgels van:
|
DAGBLAD VAN HET NOORDEN: EDE STAAL OP ORGEL VERRAST (26 juli 2018)
De muziek van de Groningse bard Ede Staal, zonder tekst, gespeeld op verschillende Groningse kerkorgels: organist Peter Siebesma ging ermee aan de slag en het resultaat is een aangename verrassing. Een verrijking mag je wel zeggen. Al improviserend voegt Siebesma muzikale lagen toe aan de bekende liedjes en voorziet hij Staals soms toch wat kale liedjes van fraaie harmonische fundamenten, waarop de melodieën aan glans winnen. Zijn variaties op Mien toentje bijvoorbeeld (gespeeld op het Lohman-orgel van Farmsum) zijn muzikaal aanmerkelijk interessanter dan het origineel. Volgens de toelichting raakte Siebesma bij zijn orgelzoektocht 'geboeid door de muzikale lijnen en kleuren achter de woorden'. Dan kan het gebeuren dat je in t het nog noeit zo donker west opeens echo's uit middeleeuwse troubadour-chansons hoort, terwijl het liedje even later opeens tot kerkmuziek lijkt te zijn omgevormd. Siebesma maakt optimaal gebruik van de klankrijkdom van de orgels die hij gebruikt. Geheel in de geest van Ede Staal overschreeuwt hij zich nergens, maar houdt het overal mooi klein en subtiel.
JOB VAN SCHAIK
De muziek van de Groningse bard Ede Staal, zonder tekst, gespeeld op verschillende Groningse kerkorgels: organist Peter Siebesma ging ermee aan de slag en het resultaat is een aangename verrassing. Een verrijking mag je wel zeggen. Al improviserend voegt Siebesma muzikale lagen toe aan de bekende liedjes en voorziet hij Staals soms toch wat kale liedjes van fraaie harmonische fundamenten, waarop de melodieën aan glans winnen. Zijn variaties op Mien toentje bijvoorbeeld (gespeeld op het Lohman-orgel van Farmsum) zijn muzikaal aanmerkelijk interessanter dan het origineel. Volgens de toelichting raakte Siebesma bij zijn orgelzoektocht 'geboeid door de muzikale lijnen en kleuren achter de woorden'. Dan kan het gebeuren dat je in t het nog noeit zo donker west opeens echo's uit middeleeuwse troubadour-chansons hoort, terwijl het liedje even later opeens tot kerkmuziek lijkt te zijn omgevormd. Siebesma maakt optimaal gebruik van de klankrijkdom van de orgels die hij gebruikt. Geheel in de geest van Ede Staal overschreeuwt hij zich nergens, maar houdt het overal mooi klein en subtiel.
JOB VAN SCHAIK